viernes, 15 de octubre de 2010

"CINC IDEES CLAU SOBRE LA COMPETÈNCIA DIGITAL"

"CINC IDEES CLAU SOBRE LA COMPETÈNCIA DIGITAL" 

Una nova era
Amb l’arribada del segle XXI encetem l’era de la tecnologia on la  innovació en les tècniques de la informació i la comunicació (TIC) ha suposat una evolució i una revolució espectacular de tots els aspectes personals i soci laborals de la nostra vida.
L’educació i la currícula oficial, no han estat una excepció front aquests canvis tal i com s’extrau de la LOE/2006 i de la competència  digital. També ho podem comprovar al RD1513/2006, regulador dels ensenyaments mínims per a l’etapa de primària on es destaca l’objectiu i) que fa referència concreta a l’adquisició d’aquesta competència.

La competència en el “ tractament de la informació i la competència digital”(TIC)
Aquesta competència implica adquirir  habilitats per a buscar, obtenir, analitzar, processar, transmetre informació i finalment, transformar-la en coneixement amb opinió crítica i valoració personal.
Ara, L’Escola i els mestres ens hem convertit en protagonistes i responsables de l’alfabetització digital del nostre alumnat. L’objectiu és formar essers competents en l’ús quotidià de les noves tecnologies; Persones autònomes, responsables, crítiques i reflexives que siguen capaces de fer una selecció, anàlisi i tractament crític i eficaç de la informació. Persones que entenguen i utilitzen les TIC com una eina de treball intel·lectual i de desenvolupament social per tal de generar, transformar la informació en coneixement i transmetre-la  fent un ús racional i responsable de les noves tecnologies.

Les TIC, un aprenentatge transversal al currículum de primària
L’adquisició d’aquesta competència digital s’ha d’aconseguir des d’una  perspectiva purament transversal és a dir, a través del treball de les diverses matèries que s’imparteixen al llarg de tota l’etapa de primària. Així ho podem veure al Decret 111/2007 de la Conselleria d’Educació de la CV, dintre de l’àrea de coneixement del medi natural i social on es destaca la contribució d’aquesta àrea a l’adquisició de la competència digital a través de l’ús necessari dels recursos tecnològics com a eina imprescindible per assimilar els aprenentatges propis d’aquesta àrea i per construir el coneixement. També es reflexa a l’article nº15 del decret on s’assenyala l’ús de les TIC com a objectiu imprescindible d’aquesta àrea.

Les TIC  a Primària:  Un llarg camí ple de canvis a realitzar
En la meua opinió, l’adquisició efectiva de la competència digital  és un propòsit ambiciós i necessari que requereix d’un termini a mig o llarg plac així com de grans canvis tant a nivell del professorat, com de infraestructura i d’organització escolar.

D’una banda, caldria revisar la formació dels mestres en la formació d’aquest camp. No només d’aquells que cursem estudis en l’actualitat, que també, sinó d’aquells altres que ja treballen a l’escola i no han tingut l’ocasió de formar-se en la matèria, a excepció d’algun curset insuficient i voluntari que hagen pogut fer al CEFIRE. Aquest canvi està clar, comportaria canvis més profunds en la metodologia del processos d’E/A que potser tots  no estan disposats a realitzar. En aquest aspecte l’administració hauria d’obligar a tot aquest personal docent a actualitzar-se i reciclar-se en l’ús i coneixement dels recursos tecnològics i a incorporar-los a la seua pràctica docent diària.

Pel que fa als recursos, si sabem que el domini d’aquesta competència s’adquireix a través de totes les matèries curriculars, no hauria  de reforçar l’administració la infraestructura actual i dotar  les aules de primària amb els ordinadors necessaris per tal de facilitar el canvi de metodologia necessari per als processos d’E/A encapçalats pel professorat? Però la realitat a l’escola és que, a banda de la instal·lació de pissarres digitals, que la majoria no saben usar, la dotació tecnològica es redueix a una única aula de informàtica que de manera organitzada podem utilitzar una o dues hores a la setmana i amb el professor especialista de “informàtica”!!!!!
I Jo me pregunte, si l’escola és el lloc per a compensar les desigualtats socials igualant la preparació doncs, les oportunitats entre els futurs ciutadans; és aquesta visita setmanal suficient per aconseguir la competència digital, entesa aquesta per la LOE/2006 com un dels aprenentatge fonamentals per tal de garantir la integració plena del nostre alumnat a la societat??

Les TIC a primària en la meua opinió personal
Per finalitzar, us diré que adaptar-nos a la societat a la que pertanyem és un deure i un repte al qual els professionals de l’educació no ens podem negar. Al fi i a la cap, nosaltres també treballem al servei de la societat, a través de la formació per a la integració i autonomia dels futurs ciutadans.








No hay comentarios:

Publicar un comentario